Busbanen op komst langs Koning Boudewijnlaan

koning boudewijnlaan
De bussen van De Lijn schuiven in de huidige toestand mee aan in de file op de Koning Boudewijnlaan, vooral in de ochtendspits richting Leuven. Daar wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vanaf begin volgend jaar verandering in brengen.

"Met een aparte busbaan zullen de bussen vlotter en stipter rijden. De bus zal zo een betrouwbaarder en comfortabeler alternatief worden en meer mensen overtuigen om uit de auto te stappen en voor een meer meer duurzame verplaatsingsvorm te kiezen", zo klinkt het bij AWV.  

Nauwelijks bijkomend asfalt 

De indeling van de Koning Boudewijnlaan zal na de werken nauwelijks veranderen. Op de kruispunten van de Leuvense ring (R23) en de Celestijnenlaan komen er afslagstroken bij, maar op de rest van het tracé blijft de verharding zoals die vandaag is. Er komt dus geen extra asfalt bij. De busbaan zal aangelegd worden waar vandaag een pechstrook ligt. Die wordt in de praktijk vaak gebruikt als parkeerstrook door automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. Dat zal na de aanleg van de busbaan niet meer mogelijk zijn.  

Het profiel van de Koning Boudewijnlaan in de bestaande toestand en na de werken: 

Milieuvriendelijke afwatering 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om verbeteringen aan te brengen aan de bermen langs de Koning Boudewijnlaan. Waar dat mogelijk is, worden ze verbreed. Waar verbreden niet mogelijk is omdat er bomen staan, worden de bermen dieper gemaakt. De uiteindelijke bedoeling is om de capaciteit van de bermen te vergroten. De bermen worden ook onthard: in de huidige toestand  bestaan ze nog deels uit beton, en dat beton zal verwijderd worden. Het ontharden van de waterafvoer is beter voor de infiltratie van het hemelwater in de grond (niet via een buis en de riolering) - dat is beter voor het milieu. 

Het schema hieronder is een overzicht van de bermen. In de gele en groene zone (resp. reservoir 1 en 2) wordt de berm 3,2 meter breed. In de rode en blauwe zone (resp. reservoir 3 en 4) worden de bermen nauwelijks breder dan in de huidige toestand, maar wel dieper.

De werken zullen volgens de huidige planning begin 2022 starten.

Lees meer over